5 winter tips voor de beginnende bestuurder

Het is een heerlijk gevoel als je je rijbewijs hebt gehaald! Eindelijk kan je de vrijheid ervaren en er lekker zelf op uit gaan. Maar nu de herfst en de winter voor de deur staan zal je rijvaardigheid gelijk op de proef worden gesteld. Want met de herfstbladeren, regen en sneeuw in het vooruitzicht, zullen de eerste meters die je gaat maken nog spannender worden. En dan hebben we het nog niet gehad over het beslaan van je ramen en het krabben van de ruiten. Ja het najaar heeft heel wat drempels op de weg als het gaat om comfortabel autorijden. Om de het deze maanden wat makkelijker te maken geven we je wat tips om het rijden plezieriger te maken.

Tip 1: Het krabben van de ruiten

Het krabben van de ruiten kan een behoorlijk karweitje lijken. Maar niet met deze volgende tip. Want als je zorgt als je het volgend mengsel altijd paraat heb staan in je auto dan is krabben nog maar een koud kunstje.

Vul een fles met spraykop voor een derde met water en twee derde met alcohol. Doe er vervolgens een eetlepel afwasmiddel bij. Wanneer je met deze mix het ijs te lijf gaat op de ruiten ben je zo klaar. Let hierbij wel op de rubbers aan de zijkant. Want het mengsel is niet echt goed voor rubbers. Spray dus vooral op de ruit en laat de zijkanten ongemoeid.

Tip 2: De accu en dynamo hebben het zwaar in de winter

Door de koude temperaturen neemt het vermogen van de accu al snel af. Het meest voorkomende autoprobleem in de winter is dan ook vaak accu gerelateerd. Zorg ervoor dat je dus regelmatig de accuspanning controleert. De spanning is goed te controleren met een multimeter.  Hoe je dit precies doet? Stel de multimeter in op ongeveer 20 volt gelijk spanning. Je zet de min kabel (zwarte kabel) van de multimeter op de min pool van de accu en de plus kabel (rode kabel) op de plus van de accu. Buiten de zwarte en rode ring om de accu polen zijn deze ook te herkennen aan het op de accu zichtbaar zijnde + en – teken. Als de motor draait, zal de laadspanning als het goed is tussen de 14 en 14,5 volt liggen. Als de laadspanning te laag is, zal de accu niet of niet voldoende bijgeladen worden. Ook kan de spanning te hoog liggen dit is ook niet goed voor de accu, want die zal hier ook snel door achteruit gaan. Goed om dit tijdens de wintermaanden regelmatig te checken. In de volgende video leggen ze je stap voor stap uit hoe je een meting met een multimeter moet uitvoeren.

Tip 3: Zorg voor goede banden onder je auto

Met een nat of glad wegdek is het belangrijk dat je banden hebt met voldoende profiel. De profieldiepte van banden over het gehele loopvlak minimaal 1.6 mm moet zijn. Met behulp van de Tread Weather Indicator kan je zelf controleren of je profiel nog wel diep genoeg is. De TWI indicator is een rubber blokje die in het profiel van de band zelf zit. Als dit blokje begin te slijten dan duik je onder de 1.6 mm  Het profiel van de band is belangrijk omdat het namelijk nodig om water en sneeuw af te kunnen voeren. Wanneer je een nieuwe autoband koopt dan is het ook zaak dat je wel het goede type aanschaft. Op je huidige banden kan je deze informatie aflezen. Zo kan er bijvoorbeeld op de zijkant van je band het volgende staan: 205/55 R15 91 H. Dit zijn de gegevens die je nodig hebt voor een vervangende band. De cijfers vertellen namelijk iets over de loopbreedte en draagvermogen en de buitendiameter van de velg. Je kunt bij het aanschaffen van nieuwe banden van alles kiezen, zoals de bekende winterband maar je hebt ook all season banden. Deze banden zijn geschikt maakt voor alle seizoenen (zoals de naam al doet vermoeden. Men gaat dan uit van een gemiddeld gebruik. Ga je op wintersport? Zorg dan voor winterbanden en sneeuwkettingen.

Tip 4: Vastgevroren sloten of buitengesloten

Vastgevroren sloten zijn ook een veelvoorkomend probleem. Zorg dan ook voor dat je een slotontdooier bij je hebt. Laat deze niet achter in de auto maar zorg ervoor dat je deze altijd bij je gestoken hebt. Je kunt de sleutel zelf even verwarmen om het ijs in het slot te doen smelten. Daarnaast geven wij ook het advies om altijd een reservesleutel te hebben. Die je ook apart bewaart buiten de auto. Het is namelijk een veel gemaakt fout die bij pech onderweg optreed. Mensen die in de winter met pech staan en in hun onoplettendheid de sleutel nog in het contact zit.

Met de bovenstaande tips zal je eerder overkomen als een doorgewinterde als een beginnende bestuurder. En dat is toch wat je graag zo snel mogelijk wilt toch als je je papiertje in je zak hebt.

 

 

Please follow and like us:
error