VW – wie zegt dat niets?

VW stuur

Vandaag de dag is Volkswagen één van de grootste autofabrikanten ter wereld. Het bedrijf werd in 1937 opgericht door het Duitse Arbeidsfront. Volkswagen produceert en verkoopt al meer dan 80 jaar voertuigen en heeft de auto-industrie volledig gerevolutioneerd. Net als elk ander bedrijf hebben ook zij hun eigen schandalen. In 2016 werd Volkswagen de grootste autofabrikant ter wereld wat betreft de verkoop.

Volkswagen een wagen voor het volk

Het woord “Volkswagen” is een Duits woord dat “de volkswagen” betekent. Voor de jaren dertig van de vorige eeuw waren auto’s erg duur en werden ze gezien als een luxe voor de rijken. De meeste auto’s op de weg in die tijd waren luxe modellen die zelfs een middenklasse familie te boven gingen. In 1934 gaf Adolf Hitler opdracht tot de productie van voertuigen die plaats konden bieden aan twee volwassenen en drie kinderen. Hij was van mening dat alle Duitse burgers het recht hadden om een auto te bezitten. De KdF-Wagen was een van de eerste auto’s die ooit door Volkswagen werd geproduceerd.

De VW Kever werd geboren

De Tweede Wereldoorlog had een verwoestend effect op het bedrijf, omdat de overheid haar middelen alleen kon richten op oorlogsgeschut. In 1949 werd het eerste Volkswagen voertuig in de Verenigde Staten verkocht. De plannen van Ferdinand Porsche moesten slechts licht worden herzien, zodat in korte tijd de VW Kever ontstond, die precies aan de behoeften van het land voldeed. Het was een zuinige auto voor de kleine familie, gemakkelijk te repareren en onverwoestbaar. De Kever was een commercieel succes en werd een van de meest iconische voertuigen van de autofabrikant.

Volkswagen breidt de familie uit

Al snel kon het merk ook in veel andere landen de markt veroveren, zodat er kapitaal beschikbaar was voor uitbreiding. Het resultaat was de VW-bus, die een vergelijkbare koers volgde. Er ontstond een scala aan producten, variërend van kleine auto’s tot limousines en de hogere klasse. De behoeften van brede lagen van de bevolking stonden echter altijd centraal, zodat alle volgende modellen zeer succesvol waren. Hier kunt u de Golf, Passat, Polo, etc. noemen. 

Vooral veel concurrentie vanuit Azië

Toch ging de oliecrisis in de jaren zeventig van de vorige eeuw ook niet onopgemerkt voorbij aan VW. Al vrij snel realiseerde VW zich dat de voordelige concurrentie uit Azië enkel geconfronteerd kon worden met even voordelige auto’s. Vanwege de hoge arbeidskosten was dit niet mogelijk met auto’s uit eigen productie in Duitsland.

Fusies door Volkswagen

Daarom kocht VW doelgericht op. In Europa werden Seat en Skoda verworven, zodat het segment van lage prijzen kon worden afgedekt. Daarbij integreerde VW sportwagens. Een volledige lijst met VW’s is te vinden op auto-onderdelenshop24.nl. Porsche, Bugatti en Lamborghini vormen de toplaag van die markt, waartegen alleen Ferrari van Fiat nog concurreren kan. Omdat ook de divisie bedrijfswagens nooit verwaarloosd werd, en de bus verder ontwikkeld werd tot een Transporter voor Porsche, Bugatti en Lamborghini, kon de positie worden uitgebouwd. Daarbij horen ook vrachtwagens van MAN en Scania. 

Please follow and like us: